https://acasa-la-nevasta.blogspot.com/p/aperitive-festive.html

10 noiembrie 2022

De ce ciocnim ouale de Paşte şi le vopsim înainte ?




Traditii - De ce vopsim si ciocnim ouale de Paste ?


Stiati ca: primele oua vopsite de Paste, nu erau rosii ci negre?

Simbolul: izbanda vietii asupra mortii
Crestinismul pare ca ar fi mostenit traditia aceasta din Persia pre-islamica, la fel cum si taierea mieilor pare sa fie mai curand un reflex din Vechiul Testament, insa cel mai aproape cronologic si spatial ar fi cultura crestina de sorginte slava, anume grupurile etnice supranumite pisanka, celebre pentru pictarea si vopsirea oualelor.











Etimologia cuvantului Paste


Pesaḥ sau Pesach, vine din ebraica si atribuie semnificatia religioasa a Pastelui, religiei Mozaice.


Zoroastrismul, celebreaza  Noua Zi, Nawruz, sarbatoare dedicata divinitatii persane, Ahura Mazda , zeul suprem, creatorul Paradisului si al Pamntului, divinitate in cinstea careia se incondeiau oua.  Zoroastrismul s-a format în jurul anilor 1600-1200 î.Cr. , în nord-estul Iranului, inventat de către profetul Zoroastru, ale cărui învățături au fost scrise în Avesta. Se crede ca Zoroastrismul este una dintre primele religii monoteiste din lume, dar se poate considera Zoroastrismul și ca un honoteism (formă de trecere între politeism și monoteism), unde exista credința într-un zeu principal, dar nu unicul existent. Termenul a fost compus de orientalistul Max Müller (1823-1900 d.Cr.), din grecescul henos-unul și teos-Dumnezeu. Divinitatea principală venerate, are calitățile divinității supreme.





newruz

Celebrarea Pesaḥ-ului, intre 14-21 ale lunii Nisan, care etimologic marcheaza numirea primei luni a primaverii, a aparitiei primelor fructe. Nisan, este prima luna a calendarului religios ebraic, semnifica iesirea evreilor de sub robia egipteana condusi de catre Moise.
 
Cu ocazia acestei sarbatori, gospodinele curatau casa, barbatii erau amfitrioni, regii promulgau legi ingaduitoare amnistii si, in fine, toata lumea facea schimb de daruri.



Toate aceste obiceiuri se pastreaza si in Crestinism, chiar daca semnificatia este diferita. Daca in alte religii, Zeului supreme I se aduceau jerfe, pentru Crestinism, Dumnezeu insusi aduce o jertfa umanitatii, pe Iisus cel ce le spune celor aflati cu el pe Muntele Maslinilor: "Adevar, adevar va spun: Mai inainte de a fi fost Avraam, Eu sunt!". Mielul pentru crestini este Iisus din Nazaret, Fiul Omului, Salvatorul lumii luata ca intreg: lumea vazuta (cosmosul si intreaga umanitate, inainte si dupa Iisus) si lumea nevazuta (stihiile) si Fiul Tatalui Celui Nevazut, Dumnezeu.

Cat de vechi e obiceiul vopsirii oului?

Cartagina ne aduce efectiv proba primului ou incondeiat, mai precis descoperirea Oului de strut punic, sec. IV-III i.Hr. Dar, din nou, nu stim exact daca astazi oul incondeiat din zona sud-est europeana trebuie sa ne duca cu gandul la Cartagina. 













Iconografia paleocrestina il reprezinta pe Iisus atat inauntrul unei mandorle, un contur elipsoidal care circumscrie intregul corp, asa cum una din scenele iconografice in mozaic in Biserica Santa Maria Maggiore, Roma, infatiseaza deopotriva pe Aaron si pe Moise. In cazul lui Iisus Christos, iconografia il reprezinta inauntrul mandorlei in trei momente cruciale: Schimbarea la Fata, Pogorarea la Iad (unde Adam si Eva sunt trasi afara din Iad) si Inaltarea Sa la Tatal. Iconografic, il vedem pe Iisus in viscerele pamantene, in cele sub-pamantene si in cele ceresti.



De ce se ciocnesc ouale de Paste?


Mandorla nu este departe de ou, daca dorim sa vedem si astfel inlauntrul lumilor. Ciocnitul oualelor poate sa aiba in centru aceasta semnificatie: ruperea separatiei dintre lumea celesta, terestra si subterana. Hristos este pecetea acestor lumi, mai precis patimile sale si misiunea sa de a ne scoate din robia dorintei de a acumula bunuri lumesti. Pastele, nu este o sarbatare a imbuibarii ci a Invierii, a vietii.



De asemenea, o icoana de secol VI, parte componenta a Tezaurului Manastirii Sf. Ecaterina din Sinai, reprezinta aproape insesizabil, tot inlauntrul mandorlei, pe Iisus-fat, adica in pantecele Maicii Domnului. Privitorul este izbit de unicitatea acestei reprezentari a lui Iisus in stare embrionara, unde placenta este reprezentata de mandorla.



Si Rugul Aprins, ne apare iconic tot sub forma unei mandorle, focul nestins, iar inlauntrul acestui foc ce nu arde dar care este aprins, sta Maica Domnului.