miercuri, 23 septembrie 2015

Craii (magii) de la Rasarit – Cultul Misterelor, Mithra




Cultul datat sec- I - dupa Hr., Mithra ,defineste Misterele lui Mithras sau Misterele Persanilor, numele Persan –Mithra/ Mitra , desemnand-uL  pe Dumnezeu!

Astazi, denumirea de Mitra, o recunoastem ca fiind toca/ acoperământ al capului de formă sferică sau conică, uneori bogat ornamentat, purtat mai ales de arhierei în timpul slujbei religioase. De asemeni, cuvantul defineste  coroana purtată de regi, de împărați .




La popoarele orientale stravechi, mitra avea o forma speciala (asemanatoare cusmei  dacice) Mai cunoastem  Mitra Papala, in forma de  gură de pește.  

Un derivat,  poate fi  -Mitropolit- nume purtat de cei cinci dintâi arhierei ai țării, rang în ierarhia Bisericii ortodoxe, inferior patriarhului și superior episcopului

Etimologia cuvantului, este persana!

Acum sa ne intoarcem la misterioasa religie Mithra sau Mitra.

Este posibil sa nu existe o legatura intre obiectele/rangurile actuale de cult religios si misterioasa  religie ? 


Credincioșii de Mithras au avut un sistem complex de șapte grade de inițiere, cu mese rituale. Initierea se se facea in temple subterane, sub deviza "uniți de strângerea de mână". 



 Templele de Mithras sunt scufundat sub pământ , fără ferestre , și foarte distincte.  Un număr considerabil de temple Mithra au fost găsite în Roma  , Ostia , Numidia , Dalmatia , Marea Britanie și de-a lungul frontierei Rinului / Dunării (inclusiv România); fiind mai puțin frecvente în Grecia , Egipt , și Siria .


Mithraeum reprezenta peștera în care Mithra a ucis taurul (scena principala care defineste cultul Mithra); Acestea sunt de obicei situate în apropiere de izvoare sau de apa; apa proaspătă pare să fi fost necesara pentru unele ritualuri Mithraice, adesea fiind încorporat în structura templului un bazin.


Scenele iconice ale lui Mithras arată ca acesta s-a născut dintr-o piatră, menirea sa fiind sacrificarea taurului și recunoastrea unui singur Dumnezeu(Soarele).

Mithras nascandu-se din piatra 180–192 Muzeul national de istorie al Romaniei


 La Roma, exista aproximativ 420 site-uri arheologice in care s-au gasit materiale legate de cult. Printre obiectele gasite sunt aproximativ 1000 de inscripții, 700 de scene (mozaic, picturi sau sculpturi) cu uciderea taurului  și aproximativ 400 de alte monumente.

Trebuie mentionat ca de la începutul anilor 1970 , a inceput sa se faca distinctie intre cultul roman Mithraic si cel Persan.

În acest context, Mithraismul a fost uneori privit ca un rival al creștinismului timpuriu, cu similitudinile sale, ca ierarhia de adepți(arhiepiscopi, episcopi, preoți)  și o luptă grea, permaneneta dintre Bine și Rău

Există dovezi arheologice că în locurile de închinare s-a scris sub forma nominativ numele lui Dumnezeu ca "Mithras". Cu toate acestea, în textul grec ( « Περὶ ἀποχῆς ἐμψύχων » ) , există o referire la istoria misterelor Mithraic de Euboulus și Pallas, care sugerează că " Mithra " este un cuvânt străin, indeclinabil. În sanscrită, " Mitra " înseamnă " prieten" sau "prietenie"

Cuvantul Iranian "Mithra" și sanscrita "Mitra" se crede ca provin dintr-un cuvânt indo-iranian care înseamnă "contract, acord, legământ "

Istoricii moderni au diferite concepții despre dacă aceste denumiri se referă la același Dumnezeu sau nu. Istoricul John R. Hinnells a scris de Mitra / Mithra ca fiind o singură zeitate , la care se închinau religii diferite. Pe de altă parte , David Ulansey consideră ca  Mithra ar fi un nou zeu care a început să fie adorat în secolul -I- î.en.


Piesa centrala care spune ’’povestea’’ este Mithras, îmbrăcat în costumul Anatoliei și purtând un coif frigian (ceea ce noi numin cusma dacica) ucigand taurul; Un câine și un șarpe ajung pana spre sângele prelins din rana taurului. Un scorpion prinde organele genitale taurului. Un corb zboară în jurul sau. Trei spice de grâu ies din coada taurului, uneori de la rana. Taurul era adesea alb.

 Interesant este faptul ca zeul isi intoarce privirea de la Semiluna, spre Soare.




mithras- muzeul Vaticanului




Cei doi purtători de torțe sunt pe fiecare parte, îmbrăcati ca Mithras , Cautes cu flacara îndreptata în sus in dreptul Soarelui  și Cautopates cu torța îndreptat în jos in dreptul Semilunii.

In unele iconografii apare ’’iluminarea’’ care vine dinspre Soare.

Cea de a doua scenă ca importanta dupa cea cu taurul, este așa-numita scenă banchet, unde Mithras sta alaturi de Soare, unul dintre adepti dedicand cornul taurului jertfit,  zeului Soare. Interesanta este pozitia semilunii.








Una dintre cele mai multe reprezentari ale religiei Misterelor este ingerul cu cap de leu, legat de pamant cu un sarpe. Gura leului este adesea deschisa. De obicei are patru aripi, două chei (uneori o singură cheie) și un sceptru. Cele patru aripi, transporta simbolurile celor patru anotimpuri și un fulger este inscripționat pe piept. La baza statuii sunt ciocanul și cleștele, cocoșul și bagheta lui Mercur



Deși reprezentarile cu cap de animale sunt predominante în reprezentări mitologice egiptene și gnostice, o paralelă exactă a figurii leontocephaline Mithraică nu a fost găsita.


În timp ce unii cercetători identifica omul-leu ca fiind Aion (sau Zurvan, sau Cronos) alții afirmă că este Ahriman. De asemenea, există speculații că ar fi demiurgul gnostic, (Ariel) Ialdabaoth. Un ocultist, DJCooper, speculeaza că imaginea reprezintă starea spirituală a "ADEPTULUI" la Mithraism, gradul Leu.

Potrivit MJVermaseren, Anul Nou Mithraic și ziua de naștere a lui Mithra a fost pe 25 decembrie

Beck Clauss, il contrazice: " Mithraicii nu a avut ceremonii publice proprii. Nașterea Soareleui neînvins, a avut loc pe 25 decembrie, a fost un festival general al Soarelui și în nici un caz specific Misterelor lui Mithra.


Museum Orientalis in the Netherlands



Initierea:
Se afirmă că "nimanui nu i s-a permis să fie inițiat (În misterele lui Mithra), până când nu arată că este apt si statornic

Au fost șapte grade de inițiere în tainele Mithras , care sunt enumerate de Ieronim. Manfred Clauss susține că numărul de clase, șapte, trebuie să fie conectat la planete. În crescator, ordinea importanței clasele inițiatice au fost : 

Corax, Corux or Corvex (corb)
Nymphus , Nymphobus (cavaler onorific)
Miles (soldat)
Leo (leu)
Perses (persan)
Heliodromus (cel care alearga dupa Soare)
Pater (parinte)


Simbolurile pentru aceste grade de initiere erau distincte : de la pahar, la cununi de lauri, fulgere, purtatori de lumina (lampasi) pana la Boneta frigiană (ceea ce noi cunoastem a fi forma cusmei dacice), aceasta din urma fiind purtata de rangul suprem, Pater.

Cum acesti initiati, pe langa multe alte cunostinte pe care le detineau, erau buni cunoscatori ai astrologiei - fiecarui grad ii revenea , simbolistic, o planeta.

A mithraeum found in the German city of Saarbrücken


 Cel mai înalt grad, pater, este departe cel mai frecvent găsit pe dedicatii si inscriptii

Admiterea în comunitatea a fost completata cu o strângere de mână cu Pater. În vechiul Iran, strangerea de mână ținând mâna dreaptă, a fost în mod tradițional uzitat pentru a încheia un tratat, înțelegere solemnă între două părți.


Doar nume masculine apar în listele de membru. Istoricii, inclusiv Cumont și Richard Gordon au ajuns la concluzia că cultul a fost doar pentru bărbați.


Mithra descoperit in site-ul arheologic de la Londra


Istoricul Dio Cassius povestește cum a fost spus numele lui Mithra în timpul vizitei de stat la Roma, de catre Tiridates I - al Armeniei , în timpul domniei lui Nero . Roger Beck crede că acest episod a contribuit la apariția Mithraismului ca religie populară in Roma.

Majoritatea regilor vremii aveau gradul de Pather, la inscaunare primeau sceptrul si mitra (coroana). 


Mithras discovered in France



Astfel, se presupune ca cei trei magi de la rasarit, Melkon, Regele Persiei - Gaspar, Regele Indiei si Baltazar, Regele Arabiei nu erau altceva decat adepti ai acestei culturi vizionare,  mistice (de aici si pseudonimul de magi). Initiati in astrologie,  primind ‘’iluminarea ‘’, ei au pornit intr-o calatorie care avea sa schimbe cursul omenirii.

 Unul dintre cele mai puternice centre de dezvoltare a mithraismului a fost Dacia Romana. Dacii liberi,  l-au adoptat devenind parte din panteonul lor . Si veteranii, adica soldatii “lasati la vatra” dupa 20-25 de ani de serviciu, au jucat un rol in raspandirea mithraismului in Dacia. Importante diplome militare descoperite pe teritoriul dacic dovedesc existenta acestor veterani in provincia romana de pe malurile Dunarii. 

-templul-zeului-mithras-cercetat-la-alba-iulia


Aici, in patria  adoptiva,  ei duceau o viata linistita, practicandu-si in voie cultul lor propriu.

Monumentele si inscriptiile mithraice descoperite in Dacia sint mai numeroase decat cele din Asia Mica, incat un autor  a putut afirma ca Mithra ar fi trebuit sa fie zeul national al dacilor si deci pierderea Daciei ar fi insemnat o puternica lovitura data acestei religii.

Savantul olandez N. J. Vermaseren, in lucrarea sa Corpus Inscriptionum Monumenlorum Religionis Mithriacae, indica pentru Dacia 274 de monumente si inscriptii mithraice adaugandu-se, dupa descoperirile recente, inca trei altare la Apulum (Alba-lulia), cate unul la Ceanul Mic, Potaissa (Turda) si o alta localitate necunoscuta din Dacia Inferioara.

Se pare ca centrul cultului mithraic in Dacia a fost la Ulpia Traiana, capitala provinciei, unde se atesta existenta mai multor “mithree” ce au dat la iveala un bogat material arheologic. 

Acestea erau situate in afara de cetate, la miaza-zi de coltul sud-vestic al incintei. Dintre acestea, unic prin dimensiunile sale intre toate mithreele descoperite pana acum in regiunile mithraizate, este cel situat pe valea Hobitei si pe malul stang al paraului Apa Mica, din ruinele caruia s-au scos circa 250 monumente sculpturale si inscriptii.

Miturile sumeriene, egiptene, mayaşe, chineze, vorbesc despre fluviul ceresc al creaţiei, denumit când coloana de susţinere a cerului, când croodil sau dragon. Cert este că toate aceste denumiri se referă la cordonul ombilical care făcea legătura dintre Cer şi Pământ, fiind o poartă de legătură cu Universul, Axis Mundi (Axa Lumii). Unii spun ca Axa Lumii, ar trece prin maximul energetic al planetei, situat muntele sacru al dacilor – Kogaionon. 

Sunt voci care spun ca insasi forma caciulii dacice, cusma, care  in cultura persana nu este altceva decat mitra – acoperamantul de pe capul inteleptilor – are forma muntelui sacru Kogainon

Citind toate acestea, incepem sa intelegem ce a vrut sa spuna arhitectul peruan Daniel Ruzo care  venea în România pentru a cerceta Sfinxul din Bucegi(Între 1966 -1968).  „Am cercetat munţii din cinci continente”, scria el, „dar în Carpaţi am găsit monumente unice dovedind că în aceste locuri a existat o civilizaţie măreaţă, constituind centrul celei mai vechi civilizaţii cunoscute astăzi”. 

Adoratorii din aceasta localitate reprezentau clase sociale diferite, adica de la sclavi si soldati pana la guvernatori si ofiteri, si se intalnesc aici epitete acordate zeului putin familiare altor adoratori, ca Bonus Puet si Deus Bonus Puer Posphorus. Trebuie remarcat faptul ca “spre deosebire de alte localitati din Dacia, reprezentarile din marmura ale lui Mithra s-au lucrat la Apulum cu scene numeroase si amanuntite, ceea ce arata cunoasterea temeinica a mitului zeului de catre pietrari”.

Mithra dispare din peisajul nostru foarte tarziu, (anii500-600) concurand cu mare succes cu noul cult al lui Iisus, crestinismul ajuns in Dacia prin acelasi model de propagare ca si cultul lui Mithra, insotit insa de sutele de crestini refugiati din cauza persecutiilor lui Dioclitian, prin Sfantul Apostol  Andrei care a  fost  primul propovaduitor al Evangheliei la geto-daci in secolul I. Pestera in care se crede ca a vietuit Sfantul Apostol Andrei, cat timp a propovaduit pe teritoriul romanesc, se afla la aproximativ 4 km sud-est de localitatea Ion Corvin, judetul Constanta.




Mergem mai departe in descoperirea centrelor Mithra si vedem ca Vaticanul a fost construit pe ruinele unui fost centru  Mithra, marturie stand catacombele Vaticanului. 

Vatican-frescoes-Catacombs

Pe un perete, in zona care este adesea numita " regatul din catacombe ", deoarece este dotat cu camere funerare ale papilor , este și o frescă mică , a Madonei cu pruncul Isus ce dateaza din jurul anului 240 fiind - cea mai veche imaginea cunoscută a Madonei și Pruncului. 



Acesta imagine face parte din Bazilica Sf Silvestru, unde este înmormântat Papa Silvestru (secolul IV). Bazilica este format din doua camere, una dedicată cultului, iar celălalt utilizata în trecut ca material sculptural, și care conține, printre altele, de 700 de fragmente de sarcofage.



Inscriptia scrijelita pe un perete de unul din primii pelerini, "in acest intuneric este lumina, in aceste morminte rasuna cantari", poate fi un motto pentru o istorie care se repeta?


alte surse:
vezi :  prima parte


en.wikipedia.org