Cum/cand se face coliva?
Sambata e ziua in care Mantuitorul a stat in mormant cu
trupul, iar cu sufletul S-a pogorat la iad, ca sa elibereze din el pe toti
dreptii adormiti. Biserica face pomenirea celor adormiti sambata si pentru ca
aceasta zi premerge duminicii - ziua Invierii - numita si cea dintai zi a noii
creatii sau a opta zi, ziua vesniciei.
Anul acesta, Moșii de iarnă se prăznuiesc la începutul lunii martie, mai exact pe 6 martie, atunci când Biserica Ortodoxă face prăznuirea celor adormiți. Moșii de iarnă 2021 sunt celebrați în martie, deoarece Paștele 2021 este pe 2 mai, iar Moșii de iarnă marchează începutul sâmbetelor morților, care se încheie în Săptămâna Mare.
Cine
sunt cele noua cete ingeresti si care este menirea lor?
Ce
reprezinta coliva
Coliva, nu este o reteta culinara oarecare. Modul in care se pregateste coliva este o expresie materiala a credintei
noastre in nemurire si inviere, fiind facuta din boabe de grau, pe care Domnul
insusi le-a infatisat ca simboluri ale invierii trupurilor:
dupa cum bobul de grau ca sa incolteasca si sa aduca roada trebuie sa fie
ingropat mai intai in pamant si sa putrezeasca, tot asa si trupul omenesc mai
intai se ingroapa si putrezeste, pentru ca sa invieze apoi intru nestricaciune.
Dulciurile si ingredientele care intra in compozitia colivei reprezinta
virtutile raposatilor pomeniti ori dulceata vietii celei vesnice pe care
nadajduim ca a dobandit-o cel trecut la Domnul. Leganarea colivei cu mainile,
cand se canta “Vesnica Pomenire” este expresia legaturii reale cu cei adormiti si
un semn al invierii, asemanator celui din Sfanta Liturghie, cand preotii
leagana sfantul aer deasupra Darurilor la citirea Crezului pana la momentul
cand se zic cuvintele "Si a inviat a treia zi, dupa Scripturi",
inchipuind cutremurul care a avut loc cu ocazia mortii si invierii lui Iisus
Hristos
Coliva
a fost introdusa in practica Bisericii dupa minunea Sfantului Teodor Tiron,
savarsita la 50 de ani dupa moartea sfantului, in vremea imparatului Iulian
Apostatul (361-363). Imparatul, dorind sa-i batjocoreasca pe crestini, a dat
ordin guvernatorului orasului Constantinopol sa stropeasca toate alimentele din
pata orasului cu sangele jertfit idolilor, in prima saptamana a Postului Mare.
Sfantul Teodor, aparandu-i in vis Arhiepiscopului Eudoxie al Constantinopolului
(360-370), i-a poruncit acestuia sa-i anunte pe crestini sa nu cumpere nimeni
nimic din piata, ci mai degraba sa manance grau fiert cu miere (coliva).
Asadar, coliva nu se prepara ca o oarecere reteta culinara
ci trebuie urmat un ritul, o serie de randuieli:
-Graul/
arpacasul trebuie splata in noua ape. De ce? Cele noua ape,
reprezinta cele noua cete ingeresti.
1- Serafimii care stau împrejurul Mantuitorului, avînd cîte
şase aripi si chipul focului ce aprinde in oameni focul iubirii dumnezeieşti; în
limba evreiască „Serafim” se tălmăceşte „cel ce aprinde” sau „încălzeşte”.
2- După Serafimi, înaintea lui Dumnezeu stau Heruvimii; înţelepţii cei cu ochi mulţi, care fiind
luminaţi în tainele lui Dumnezeu, ale cunoştinţei adîncului şi înţelepciunii
divine, luminează şi pe alţii. „Heruvim”, în aceeaşi limbă evreiască, se înseamna
„multă înţelegere” sau „revărsare de înţelepciune”. Prin Heruvimi se revarsă
înţelepciunea cea de sus şi se dă ochilor sufleteşti luminare spre cunoştinţa
lui Dumnezeu.
3- Ceata a treia, numită a Tronurilor, sunt „purtătoare
de Dumnezeu” după Har și datorită slujbei pe care o îndeplinesc, ceea ce în
chip tainic și de nepătruns înseamnă că Îl poartă pe Dumnezeu în ei înșiși. Astfel,
prin acești îngeri se manifestă în primul rând dreptatea lui Dumnezeu; ei
slujesc dreptății Sale, slăvind-o și înzestrând cu puterea ei pe judecătorii
pământești, ajutându-i pe regi și pe ceilalți stăpânitori să facă judecăți
drepte
4-În ierarhia din mijloc, prima ceată se numeşte ceata
Domniilor, pentru că domnesc peste ceilalţi îngeri care sînt sub dînşii. Aceşti
îngeri ajută pe oameni să-şi stăpînească simţirile şi să-şi smerească patimile
cele fără de rînduială, supunînd pe trup duhului. Ei revarsă oamenilor, care
sînt puşi de Dumnezeu ca stăpînitori, puterea stăpînirii cu bună înţelegere şi
a iconomiei celei înţelepte, ca să domnească bine şi cu dreptate peste ţările
încredinţate lor
5-Ceata Puterilor Cereşti împlineşte fără odihnă voia cea
tare şi puternică a Domnului Savaot, stăpîneşte planetele şi stelele
universului; dă oamenilor puterea prorociei şi darul facerii de minuni şi îi
ajută pe creştini să rabde cu tărie necazurile vieţii şi să păzească poruncile
lui Hristos.
6-Ceata Stăpîniilor se numeşte aşa pentru că aceşti
îngeri au mare stăpînire peste diavoli. Ei risipesc stăpînirea lor şi izbăvesc
pe oameni să nu cadă în ispitele cele cumplite care îi duc la moarte şi la
osînda iadului.
7-În ierarhia cea mai de jos, prima ceată este a
Începătoriilor. Se numesc aşa pentru că ei stăpînesc pe îngerii care sînt sub
ascultarea lor, făcîndu-le cunoscută voia lui Dumnezeu. Ei au misiunea de a
îndrepta toată lumea; ei păzesc ţările, tronurile celor ce conduc; ei păzesc
hotarele neamurilor, oraşele, cetăţile, satele, limbile, bisericile şi păstorii
de suflete. Ei îi ajută pe cei ce conduc popoare şi Biserici să facă voia lui
Dumnezeu şi să nu asuprească pe cei de sub ascultarea lor.
8- Arhanghelii au misiunea de a vesti oamenilor tainele
cele mari ale lui Dumnezeu, de a descoperi prorociile cele înalte ale îngerilor
şi, prin ei, oamenilor. Sfîntul Grigorie Dialogul zice despre Arhangheli:
„Aceştia sînt cei care înmulţesc sfînta credinţă între oameni, luminînd
înaintea lor cu lumina Sfintei Evanghelii, descoperindu-le tainele credinţei
celei drepte”.
9-Ultima ceată şi mai apropiată de oameni este ceata
Îngerilor. Aceştia vestesc oamenilor tainele lui Dumnezeu şi voinţele Lui cele
mai mici chiar, povăţuindu-i să trăiască în dragoste, în fapte bune şi cu
dreptate, împlinind întru toate voia Domnului. Îngerii sînt rînduiţi să
păzească pe fiecare credincios, căci de la Botez fiecare creştin are un înger
păzitor. Pe cei buni îngerii îi ajută să nu cadă, iar pe cei căzuţi îi ridică
prin pocăinţă şi spovedanie, şi niciodată nu ne lasă pe noi, deşi uneori
greşim. Îngerii sînt gata să ne ajute întotdeauna, numai să voim şi să cerem
ajutorul lui Dumnezeu.”
Ingrediente pentu coliva
1 kg arpacaș de grâu;
1 Kg de nuci;
300 gr. biscuiti
400 -500 g de zahăr tos (in functie de cat este de dulce
zaharul) nu puneti zahar pudra, deoarece inmoaie foarte tare coliva;
coajă de la 1-2 lămâi și de la 1/2 portocale;
esență de vanilie 2 fiole si 1 esenta de rom o fiola;
optional - 200 gr. stafide
Pntru
decor: zahăr pudră, nuci macinate, biscuit macinati, zahar vanilat si cacao,
bomboane sau nuci pentru ornat
Preparare
Coliva,
cere timp seara si dimineata.
Primul
timp, seara 2-3 ore. Grâul se alege, îndepărtându-se pleava și
bucățelele de grâu sparte. După aceea se spală în 9 ape călduțe
(corespunzătoare celor 9 cete îngerești) și se pune la fiert în 3 litri de apă,
la foc mic, eventual pe o tabla su support nu direct pe flacara. Focul este la
început potrivit de mare, iar când începe să fiarbă apa, se dă mai mic. În
timpul fierberii nu se amestecă cu lingura, ci se mișcă oala din când în când,
astfel ca grâul să nu se lipească. Se ține pe foc până ce apa scade și, când
apa a scăzut aproape complet, se adaugă puțină sare, amestecându-se ușor cu
lingura de lemn. Se mai lasă 5-10 minute până când nu mai este apă, iar bobul
de grâu este "înflorit". După fiert, grâul se acoperă cu un ștergar
umed sau cu o folie alimentara, direct peste grau, pentru a nu face coajă.
Tot
seara se pregatesc celelalte ingrediente, pentru a le avea
dimineata la indemana. Se curăța nucile de coajă, si se macina. Se piseaza si
biscuitii si verificati daca aveti in casa esente/ coaja de lamaie, portocala. Puteti
opri jumătăți de mieji de nuca intregi (10-20) pentru a forma o cruce pe colivă
daca vreti sa o ornate astfel.
Al
doilea timp, de dimineață - minim o ora.
Dacă s-a format coaja la grâu, se îndepărtează. Se rastoarna graul intr-un vas suficient de
mare pentru a incorpora toate ingredientele.
Se adaugă zaharul tos, ¾ din miejii de nucă macinata si
optional stafidele. Se aromatizează adăugându-se coaja de lamiae/ portocala
dată prin răzătoarea mica si esentele. Se gustă și, dacă nu este destul de
dulce, se mai poate adauga zahar. Aroma colivei este data de calitatea
esentelor . Toată compoziția se incorporeaza bine cu mâna și se așază pe
platouri, nivelându-se. Daca vi se pare
ca compozitia se inmoaie prea tare, adaugati biscuiti macinati pentru a absorbi
umezeala, ca sa puteti da forma colivei si aceasta sa nu curga de pe platou.
Se
pune compozitia de coliva pe platouri.
Se adaugă pe deasupra biscuiti macinati si dati prin sita
pentru a fi cat mai fina suprafata colivei, peste care pe pune restul de nucă
măcinată fin astfel încât să fie un strat destul de gros, pentru ca zahărul pudra
ce se va pune pe urmă să nu se umezească. Printr-o strecurătoare mică se
pudrează pe deasupra zahăr pudra amestecat cu zahar vanilat, până ce se acoperă toată nuca. Se nivelează cu
ajutorul unei foi albe de hârtie care se așază pe deasupra și se presează ușor
cu mâna. După ce s-a nivelat suprafața,
se formează o cruce din jumătățile de nucă păstrate sau din bomboane. Se poate
însă să se facă o cruce și din cacao, folosindu-se un șablon. Daca nu aveti șablon, confectionati unul decupand o cruce dintr-o coala de hartie
impaturita pe jumatate.
Daca mergeti cu coliva la biserica, este bine sa alegeti
un vas cu pereti inalti. Datorita caldurii de la lumanri este posibil ca
compozitia sa se mai inmoaie si sa curga de pe platou. Puteti sa decupati din
timp si o hartiuta pentru ca ceara lumanrilor sa nu cada pe coliva.
Tips! Nu
puneti zaharul tos in coliva cat graul este cald deoarece se topeste si compozitia
nu se leaga.
Biserica a rânduit sâmbăta ca zi de rugăciune pentru cei
morţi, precum şi anumite zile de peste an:
-sâmbăta lăsatului sec de carne pentru Postul Paştelui
-sâmbetele din săptămâna a 2-a, a 3-a şi a 4-a din Postul
Paştelui
-sâmbăta dinaintea Rusaliilor (Sâmbăta morţilor sau a
Moşilor, sau "Moşii de vară")
-lunea sau marţea după Duminica Tomii (Paştile
Blajinilor)
-la Praznicul Tăierii Capului Sfântului Ioan Botezătorul
(29 august)
-în sâmbăta dinaintea sărbătorii Sfinţilor Arhangheli
Mihail şi Gavril (zis Sâmbăta morţilor sau "Moşii de toamnă")
-Joia Mare (Joi Mari) din Săptămâna Sfintelor Patimi
în aceste zile se fac pomeniri cu Sfântă Liturghie, ducem
colivă la biserică şi dăm pomelnic pentru toţi cei morţi ai noştri.