marți, 17 martie 2015

Cum suntem influentati de mesajele subliminale, marketingul aromelor sau neuromarketing




Pana nu de mult, toti credeam ca mesajele subliminale ascusnse in ecranul televizorului /calculatorului / smartphon-ului, sunt cele care ne livreaza produsele/ induc sugestiile  de a actiona intr-o anumita directie, a achizitiona anumite produse, etc.  


 http://www.businessinsider.com/subliminal-ads-2011-5?op=1
‘’Mulţi dintre noi cred că cercetătorii şi specialiştii în publicitate ne pot prezenta imagini şi sunete pentru o perioadă atât de scurtă, încât să nici nu ne dăm seama că le-am perceput. Totuşi, este oare posibil ca aceşti stimuli subtili să ne influenţeze comportamentul într-un mod semnificativ? „Există o industrie profitabilă care speră să credem că răspunsul este «da»”, afirmă Scott O. Lilienfel, Steven Jay Lynn, John Ruscio şi Barry Beyerstein, patru profesori de psihologie ce infirmă în cartea „50 Great Myths of Popular Psychology” cele mai răspândite mituri din psihologie.  Industria ‘’self-help’’ cu mesaje subliminale speră că veţi crede despre creierul dumneavoastră că este capabil să înţeleagă şi să folosească mesaje complexe ale unor fraze prezentate la un nivel de intensitate foarte slab sau care sunt eclipsate de stimuli mai puternici. Mai mult, reprezentanţii acestei industrii susţin că aceşti stimuli subliminali sunt deosebit de eficienţi, pentru că intră în subconştient, de unde vă pot controla precum un maestru păpuşar”, explică cei patru autori. Ei explică totodată de ce nu avem de ce să ne temem că putem fi controlaţi fără voia noastră.’’



Pe langa mesajele subliminale, suntem bombardati cu arome. Trecem pe langa Rafturile supermarket-urilor care miros a mancare,  cafea sau vanilie. Rezistam?

Ce promite  marketingul aromelor? 

•    parfumurile au un efect imediat, de atractie, intrucat sunt direct legate de sistemul limbic (care raspunde de       nivelul emotional al creiereocazion
Te si miri cum de raftul cu cafea din supermarket , miroase a cafea, desi pungile sunt sigilate. 


Mai nou insa, noi le spunem ce anume vrem sa ne vanda ; iar ei, ne livreaza la fix exact  ceea ce ne-ar trebui. Procedeul se numeste neuromarketing, iar gandurile noastre cele mai ascunse, dorintele neformulate inca in cuvinte,  si viziunile pe care nici macar noi nu am apucat sa le conturam ,  vin in intampinarea noastra prin intermediul  ‘’duhlului  din televizor,  smartphon, etc’’. 




„Cercetările tradiţionale se bazează pe obţinerea unui răspuns în faza post-raţională, deşi aproximativ 98% din gândurile şi acţiunile noastre vin din subconştient. Evident, aceste răspunsuri sunt filtrate şi distorsionate de însuşi actul de a gândi răspunsul. De aceea, este absolut necesar să avem un mijloc prin care să măsurăm reacţia oamenilor înainte ca mintea lor să înceapă actul de raţionalizare a deciziei”, explică Thom Noble, managing director la NeuroFocus, una dintre cele mai importante companii din domeniul neuromarketingului.

Astazi, telefoanele inteligente permit companiilor să direcţioneze reclamele mult mai eficient decât in trecut. 

Un brevet solicitat de compania de telefonie mobilă Verizon arată cum ar funcţiona acest sistem: spre exemplu, un cuplu începe să se certe în faţa televizorului din propria sufragerie. Un algoritm detectează disputa domestică, astfel că televizorul selectează automat pentru următoarea pauză publicitară o reclamă la un terapeut din localitate specializat în probleme de cuplu.

Astfel, pe măsură ce fiecare dintre noi produce tot mai multe date – prin motoarele de căutare, prin reţelele de socializare, prin telefoanele inteligente sau prin senzorii inteligenţi instalaţi în centrele comerciale –, iar capacitatea computaţională creşte, companiile vor ajunge să ne înţeleagă din ce în ce mai bine. Acest progres promite să aducă beneficii multiple: pe de o parte, publicul larg va avea parte de produse atent concepute pentru a-i satisface nevoile, iar resursele naturale şi omeneşti irosite astăzi pe produse fără importanta pentru publicul larg, vor fi folosite mult mai eficient. 

Astăzi, statisticile arată că aproximativ 80% dintre produsele noi eşuează în primul an de la lansarea pe piaţă. Aşadar, o mai bună înţelegere a consumatorilor şi rafinarea tehnicilor de marketing ar putea duce la un consum mai înţelept, mai eficient şi totodată mai prietenos cu natura.’’

Surse:
 http://www.descopera.ro/cultura/10395611-neuromarketingul-modul-in-care-neurostiinta-te-poate-convinge-sa-cumperi
http://www.descopera.ro/cultura/12933935-putem-fi-controlati-fara-voia-noastra-adevarul-despre-mesajele-subliminale