joi, 16 aprilie 2015

Îngerul care dispare din tablou




Leonardo di ser Piero da Vinci  este născut 15 aprilie 1452 (stil vechi) sau 23 aprilie, după calendarul actual , "la ora trei noaptea" conform consemnarilor  din jurnalul bunicului patern, fiul nelegitim al lui Messer Piero Fruosino di Antonio da Vinci, un bogat notar florentin, și al țărancii (dupa unii cercetatori, scalva)  Caterineia.

Primii cinci ani din viață i-a petrecut alături de mama sa, în cătunul Anchiano, după care începând din 1457 a trăit în casa tatălui său, alături de acesta, un unchi, Francesco, și bunicii paterni, în micul oraș Vinci. Leonardo a primit o educație normală pentru copiii din familiile înstărite de atunci: scris, citit, latină, geometrie și matematică. Din copilărie, Leonardo menționează în notele sale doar două evenimente. Primul, pe când era în leagăn, când un zmeu de hîrtie a coborât spre el, atingându-i buzele cu coada și al doilea, survenit câțiva ani mai apoi, pe când explora de unul singur împrejurimile casei mamei sale, a descoperit o peșteră, fiind îngrozit că un monstru ar putea să se găsească înăuntru, dar mânat de curiozitate a pătruns totuși în interior.

Giorgio Vasari, pictor și biograf al lui Leonardo, povestește cum un țăran din vecinătate și-a confecționat un scut, apoi i-a cerut tânărului da Vinci să picteze ceva pe fața acestuia. Leonardo ar fi pictat un monstru ce scotea foc pe nări, care avea un aspect atât de înfricoșător, încât ser Piero, tatăl băiatului, impresionat de talentul lui Leonardo, ar fi arătat scutul unui negustor de artă florentin, care l-a cumpărat imediat, vânzându-l mai apoi Ducelui de Milano.


În 1466, pe când avea 14 ani, Leonardo a devenit ucenicul artistului Andrea di Cione, cunoscut sub numele de Verrocchio, al cărui atelier era renumit în toată Florența. În atelierul lui Verrocchio lucrau și alți ucenici, care vor deveni ulterior faimoși precum Domenico Ghirlandaio, Perugino, Botticelli, și Lorenzo di Credi.  Au urmat ani de studiu intens, Leonardo da Vinci fiind deprins cu tehnicile desenului, modelării artistice, cu tehnicile picturii în ulei și tempera, căpătând cunoștințele de bază necesare unui artist, fiind totodată inițiat în tainele metalurgiei și prelucrării metalelor, chimiei, mecanicii și tâmplăriei. Cea mai mare parte a muncii din atelier era prestată de ucenici.

 
Verrocchio, Botezul lui Cristos - Galeria Uffizi, Florența


Conform celor afirmate de Giorgio Vasari, Leonardo da Vinci ar fi colaborat cu Verrocchio la realizarea Botezului lui Hristos, pictând un înger care ridică roba lui Isus într-o manieră mult superioară de cea a maestrului său, încât Verrocchio, umilit, n-ar mai fi pictat niciodată. Tabloul este pictat în tempera și ulei și se găsește la Galeria Uffizi din Florența. Leonardo a pictat îngerul îngenuncheat din stânga, peisajul de fundal și a repictat trupul Mântuitorului


 În 1472, după șase ani de studiu și muncă susținută, Leonardo da Vinci, acum în vârstă de 20 de ani, s-a calificat maestru, fiind admis în Ghilda Sf. Luca, ghilda artiștilor și doctorilor.

Controversa, apare vis-à-vis de pictura care prezintă momentul în care Fecioara Maria este anuntata de catre Arhanghelul Gabriel că-L va naşte pe Iisus . Andrea del Verroccho a început pictura, dar cel care a terminat-o a fost Leonardo da Vinci, care a  a pictat ulterior îngerul. 

 

(The_annunciation) Buna Vestire (1475-1480) una din primele lucrări ale lui Leonardo da Vinci,  98x217 cm


În 1989, experții din Florența efectuat o examinare amănunțită a Bunei Vestiri au verificat dacă îngerul din pictura a fost cu adevărat opera lui Leonardo. S-a ajuns la concluzia că aceasta a fost  opera lui Leonardo da Vinci dar un lucrul  neașteptat a fost disparitia îngerului la examinarea cu raze X  . Atunci când este supus la razele X, Arhanghelul Gabriel, a devenit invizibil. Se pare va Verrocchio, care a inceput pictarea tabloului a folosit o vopsea pe baza de plumb lasandu-I pe  Leonardo sa termine lucrarea. Leonardo, a completat pictura folosind o vopsea fara plumb, acesta fiind motivul pentru care atunci când expertii au examinat pictura, îngerul dispare.
Cum epoca renascentistă  este recunoscută  pentru ‘’mesajele ascunse’’,  aceasta ‘’disparitie’’  dă naştere la noi speculaţii .


surse: